I 2013 oprettede DBI datterselskabet DBI Certification A/S og flyttede dermed alle certificeringsaktiviteter over i et selvstændigt selskab. Det skete bl.a. for at cementere selskabet som et Notified Body, der var adskilt fra DBI’s brandtestaktiviteter. Og siden da er det kun gået én vej – fremad. I 2019 kan DBI Certification og firmaets syv faste medarbejdere nu fremvise en omsætningsfremgang på pænt over 100%, og det berettiger til den fornemme titel af ’Børsen Gazelle 2019’.
- EU er meget optaget af at have Notied Bodies. Desuden er dokumentation og certifikater i fremdrift. Der kommer hele tiden ændringer af standarder, og det betyder, at produkter skal re-certificeres. Samtidig skal alt CEmærkes for at kunne markedsføres på det europæiske marked. Det giver gang i butikken, forklarer Anders FrostJensen, der er direktør for DBI Certification A/S.
Nye certificeringsområder
Men en del af forklaringen på DBI Certifications succes er også, at der inden for de seneste år er kommet nye ydelser til. Bl.a. er certificering af brandrådgivere og certificering af gasforbrugende apparater to nye certificeringsområder.
- Derudover fylder også nogle af de oprindelige ydelser en del i ordrebogen – det gælder f.eks. produktcertificering af branddøre og certificering af elektronik. Vi opererer både på byggevaremarkedet og det maritime marked, dvs. CPR og MED. Der er ganske vist tale om certificering af nogle af de samme produkter, men de skal leve op til forskellige standarder, alt efter om de skal anvendes til lands eller til vands, siger Anders Frost-Jensen.
Certificering af el-installatører og audits hos virksomheder, der er godkendt som projekterende inden for brandsikringsanlæg, er yderligere eksempler på DBI Certifications serviceområder, ligesom også certificering af tæpper og vejskilte er det.
Hurtig og smidig process
Certificeringsarbejde er dog ikke kun papirarbejde. Når der skal udføres FPC (Factory Production Control) for at sikre, at diverse produkter lever op til det, de er certificeret til, foregår det ude på fabrikkerne. Og det kan både være på det nordiske marked, i USA og i Asien, hvor DBI Certification efterhånden har mange kunder.
- Det giver stor rejseaktivitet. Men heldigvis har vi nogle meget dedikerede medarbejdere, som både er fantastisk dygtige og meget fleksible, siger daglig leder af DBI Certification, Merete Poulsen, og fortsætter:
- Desuden bruger vi ressourcer på hele tiden at holde vores kvalitetssystem ajour, så vi til enhver tid lever op til standarder og procedurer og samtidig kan dokumentere vores egne kompetencer. Vi lægger vægt på en hurtig og smidig proces, så vores kunder kan få deres produkter på markedet så hurtigt som muligt. I den forbindelse er der brug for hurtig kommunikation og en god forståelse af standarderne. Og det har medarbejderne i DBI Certification, siger hun.